Sistemul de control al calității produselor din Moldova se află într-un proces de reformare, necesar pentru alinierea legislației naționale la standardele europene. Cu toate acestea, modificările actuale generează îngrijorare în rândul experților, deoarece ar putea slăbi eficiența organelor de supraveghere și încetini procesul de integrare în UE. În acest material, vom analiza care sunt instituțiile responsabile de controlul pieței, cu ce probleme se confruntă și ce măsuri ar putea îmbunătăți situația.
Modificările legislative și impactul acestora
Unul dintre cele mai importante acte normative care reglementează piața este Legea nr. 162/2023, bazată pe Regulamentul UE 2019/1020. Această lege consolidează controlul asupra calității produselor și extinde competențele autorităților de supraveghere.
Cu toate acestea, în paralel, sunt propuse modificări la Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat, care ar putea limita independența inspecțiilor. Experții avertizează că noile amendamente riscă să creeze o birocratizare excesivă a procesului de supraveghere.
Cine este responsabil de controlul calității?
În Moldova, supravegherea siguranței produselor este asigurată de următoarele instituții:
• Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței – verifică conformitatea produselor cu standardele de siguranță.
• Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor – monitorizează calitatea produselor alimentare.
• Inspectoratul de Stat al Muncii – supraveghează respectarea normelor de siguranță la locul de muncă.
• Inspectoratul Ecologic – reglementează impactul produselor și al activităților economice asupra mediului.
Principalele provocări și riscuri
1. Limitarea competențelor organelor de supraveghere
• Experții avertizează că modificările propuse la Legea nr. 131/2012 pot îngreuna realizarea inspecțiilor operative.
• În UE, autoritățile pot efectua controale inopinate, însă în Moldova acest proces riscă să fie complicat prin noi proceduri birocratice.
2. Finanțare insuficientă și lipsa personalului calificat
• Conform Expert-Grup, finanțarea inspecțiilor de supraveghere s-a redus la jumătate în ultimii cinci ani.
• Fără resurse adecvate, instituțiile responsabile nu vor putea îndeplini eficient funcțiile lor.
3. Riscuri pentru procesul de integrare europeană
• Comisia Europeană a recunoscut că Legea nr. 162/2023 este conformă cu normele europene.
• Dacă noile restricții asupra organelor de supraveghere vor fi implementate, acest lucru ar putea încetini semnarea Acordului ACAA, care ar permite produselor moldovenești să fie comercializate liber în UE.
Ce trebuie schimbat?
Experții recomandă următoarele măsuri:
✔ Asigurarea independenței organelor de supraveghere
• Excluderea acestora din sistemul de control de stat.
• Menținerea dreptului de a efectua controale inopinate fără proceduri birocratice inutile.
✔ Creșterea finanțării inspecțiilor
• Alocarea resurselor necesare pentru un control eficient.
✔ Accelerarea semnării Acordului ACAA
• Acest pas ar permite producătorilor moldoveni să acceseze piața UE fără certificări suplimentare.
✔ Dezvoltarea digitalizării procesului de control
• Implementarea sistemelor electronice de monitorizare a reclamațiilor.
• Automatizarea procesului de certificare a produselor.
Modificările în sistemul de supraveghere a pieței afectează atât consumatorii, cât și mediul de afaceri. Adoptarea unor amendamente ineficiente poate slăbi protecția consumatorilor și îngreuna accesul produselor moldovenești pe piața UE. Este esențial să se ia măsuri pentru menținerea independenței inspecțiilor și accelerarea procesului de integrare europeană.
Acest material reflectă exclusiv responsabilitatea proiectului „Consolidarea sistemului de protecție a drepturilor consumatorilor în Republica Moldova”, implementat de Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” în calitate de partener principal al consorțiului, în colaborare cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Soros-Moldova.